Ще започна с това че не съм сигурна, дали този раздел е най-точния за темата, затова ще помоля да бъде преместена, ако не съм я създала на точното място, и предварително се извинявам за занимаването. Става въпрос за една тема, изключително важна за всеки човек и най-вече за младите хора, а именно тези в тази възраст на изграждане на личността, ценности, вкусове, морал и т.н. А повечето от нас, сме именно в тази възраст, но както пиша в краткия текст, който създадох наскоро на тази тема, въпреки по зададена тема, то много добре описва това което искам да кажа тук и дискусията, която искам да започна, а и темата е много точна, не е задължително да се случи в ранна възраст.
Имах късмета да попадна на един от малкото ценни учители в България - учителката ми по философия/психология. През изминалата учебна година научих много в часовете й, заради прекрасният начин, по който ни преподаваше, заради примера, който дава, бъдейки човекът, който е, и най-вече заради изключително полезното естество на материала, който "изучихме". Слагам го в кавички, защото не бих определила интересна информация и дискусии като изучаване на нещо. Ето това е "есето" за което говоря, и което уточнява естеството на тази тема:
Младите хора знаят, че в деня на навършване на пълнолетие не се случва някакво чудодейно преображение. Но не знам дали всички знаят, че преображението тече през целия период на съзряване, който съвпада с гимназиалните години. За мен този процес е видим, осезаем, поне що се отнася до моето лично израстване. През изминалата година работих много върху възприятитията ми за света и върху избора на ценности. Мой пътеводител беше дисциплината философия – наученото значително повлия върху начина, по който се справям със събитията в живота ми.
Промяната не се случва винаги и непременно. При някои – никога. Изглежда, че преходът, порастването, обиконовено започва под влиянието на някой авторитет, често учител. Късмет е да срещнеш такъв човек, който може основно да повлияе върху светогледа на младия човек.
Откъде да започна? От поставянето на въпроси. Да задаваш въпроси вече само по себе си разширява обхвата на ежедневното мислене. Екзистенциалните въпроси нямат точен отговор, но самото им поставяне е печалба. Учениците обичат да недоволстват относно учебните дисциплини: „За какво ще ми послужат тези неща, когато изляза от училище?” Вярно е, че уравненията, фактите, таблиците не изглеждат много използваеми. Има обаче една учебна дисциплина, която дава житейски знания, даже опит – мисловен – за света и живота. Това е философията. Как става така, че тя често бива пренебрегвана? Защо се изучава само 1 година от всичките 12? Става дума за предмет, който може да ни помогне в избора какъв човек да бъдем, кое е морално, кое е правилно! Дали да бъда част от тълпата, да се впиша, или да следвам вътрешното си чувство? Не ми харесва как постъпва приятелят ми – да замълча ли или да направя нещо? Това са въпроси, които занимават всички, но при децата тези въпроси имат огромна тежест.
От малки биваме насърчавани да се вписваме в средата, купуват ни дрехи и играчки като на другите; казват ни, че е по-добре да си мълчим, „да не доносничим” – общо взето да не изразяваме мнение, да не се набиваме на очи. Родителите ни учат така, защото изглежда по-безопасно, по-лесно. Разбираемо е, ако един родител иска детето му да живее лесно и безопасно. Проблемът е, че детето може да иска друго – може то да разбира щастието и удовлетворението по друг начин. От малки ни учат да не се затормозяваме с излишни въпроси. Не е рядкост едно дете да задава въпроси извън учебния материал, а да му се казва: „Това не е важно, научи си урока.” И някои просто престават да задават въпроси. Философията ме научи на това – никога не трябва да спираме да задаваме въпроси, независимо дали получаваме отговор. Научи ме и на друго – да не спирам да мисля върху проблеми, които са по-големи от мен, по-големи от моето лично спокойствие.
Знам че текста е малко дълъг, но в най-общи думи казва точно това, което имам на ум. Аз съм една от малкото късметлийки, които са срещнали такъв човек, водач, в крехката възраст на късното тийнейджърство. Както казвам и в горе написания текст, при някои преходът, за който говоря се случва в тази възраст, за някои по-късно, а за други никога. Затова смятам че темата е важна и актуална за всеки човек в този форум. Имам изключително интересни и полезни текстове на тема философия, кой съм аз, социология, които мога да предложа тук, за дискусия, ако има интерес и желание за такава, което изключително много се надявам да има. Имайки такъв прекрасен учител и бъдейки човек, който има нужда и иска да помага на другите, го чувствам като дълг да опитам. Не очаквам да променям света, но дори и замислянето над тези неща (в случай че няма истински интерес) води до резултати. Колкото и мислеща и анализираща да бях преди да науча нещата, които научих през изминалата година, и да придобия умението да се замислям над всичко около мен и най-вече решенията, които взимам, това се оформи получавайки знанието и уменията от гореспомената учителка. Колкто и добри да смятаме че сме в нещо, винаги има накъде повече, така че се надявам че ще има интерес и към тази тема, още със следващия си пост ще предложа интересен текст на видни философи и социолози, над който може да се създаде дискусия, стига да има интерес, разбира се!
Та така, очаквам вашите мнения ! Смятате ли че вие самите сте преминали през този преход, кога се случи, в следствие на събитие в живота ви или просто така? Или все още сте в търсене на това което искате да бъдете?
______________________________
Имах късмета да попадна на един от малкото ценни учители в България - учителката ми по философия/психология. През изминалата учебна година научих много в часовете й, заради прекрасният начин, по който ни преподаваше, заради примера, който дава, бъдейки човекът, който е, и най-вече заради изключително полезното естество на материала, който "изучихме". Слагам го в кавички, защото не бих определила интересна информация и дискусии като изучаване на нещо. Ето това е "есето" за което говоря, и което уточнява естеството на тази тема:
Не трябва да спираме да задаваме въпроси
Младите хора знаят, че в деня на навършване на пълнолетие не се случва някакво чудодейно преображение. Но не знам дали всички знаят, че преображението тече през целия период на съзряване, който съвпада с гимназиалните години. За мен този процес е видим, осезаем, поне що се отнася до моето лично израстване. През изминалата година работих много върху възприятитията ми за света и върху избора на ценности. Мой пътеводител беше дисциплината философия – наученото значително повлия върху начина, по който се справям със събитията в живота ми.
Промяната не се случва винаги и непременно. При някои – никога. Изглежда, че преходът, порастването, обиконовено започва под влиянието на някой авторитет, често учител. Късмет е да срещнеш такъв човек, който може основно да повлияе върху светогледа на младия човек.
Откъде да започна? От поставянето на въпроси. Да задаваш въпроси вече само по себе си разширява обхвата на ежедневното мислене. Екзистенциалните въпроси нямат точен отговор, но самото им поставяне е печалба. Учениците обичат да недоволстват относно учебните дисциплини: „За какво ще ми послужат тези неща, когато изляза от училище?” Вярно е, че уравненията, фактите, таблиците не изглеждат много използваеми. Има обаче една учебна дисциплина, която дава житейски знания, даже опит – мисловен – за света и живота. Това е философията. Как става така, че тя често бива пренебрегвана? Защо се изучава само 1 година от всичките 12? Става дума за предмет, който може да ни помогне в избора какъв човек да бъдем, кое е морално, кое е правилно! Дали да бъда част от тълпата, да се впиша, или да следвам вътрешното си чувство? Не ми харесва как постъпва приятелят ми – да замълча ли или да направя нещо? Това са въпроси, които занимават всички, но при децата тези въпроси имат огромна тежест.
От малки биваме насърчавани да се вписваме в средата, купуват ни дрехи и играчки като на другите; казват ни, че е по-добре да си мълчим, „да не доносничим” – общо взето да не изразяваме мнение, да не се набиваме на очи. Родителите ни учат така, защото изглежда по-безопасно, по-лесно. Разбираемо е, ако един родител иска детето му да живее лесно и безопасно. Проблемът е, че детето може да иска друго – може то да разбира щастието и удовлетворението по друг начин. От малки ни учат да не се затормозяваме с излишни въпроси. Не е рядкост едно дете да задава въпроси извън учебния материал, а да му се казва: „Това не е важно, научи си урока.” И някои просто престават да задават въпроси. Философията ме научи на това – никога не трябва да спираме да задаваме въпроси, независимо дали получаваме отговор. Научи ме и на друго – да не спирам да мисля върху проблеми, които са по-големи от мен, по-големи от моето лично спокойствие.
Знам че текста е малко дълъг, но в най-общи думи казва точно това, което имам на ум. Аз съм една от малкото късметлийки, които са срещнали такъв човек, водач, в крехката възраст на късното тийнейджърство. Както казвам и в горе написания текст, при някои преходът, за който говоря се случва в тази възраст, за някои по-късно, а за други никога. Затова смятам че темата е важна и актуална за всеки човек в този форум. Имам изключително интересни и полезни текстове на тема философия, кой съм аз, социология, които мога да предложа тук, за дискусия, ако има интерес и желание за такава, което изключително много се надявам да има. Имайки такъв прекрасен учител и бъдейки човек, който има нужда и иска да помага на другите, го чувствам като дълг да опитам. Не очаквам да променям света, но дори и замислянето над тези неща (в случай че няма истински интерес) води до резултати. Колкото и мислеща и анализираща да бях преди да науча нещата, които научих през изминалата година, и да придобия умението да се замислям над всичко около мен и най-вече решенията, които взимам, това се оформи получавайки знанието и уменията от гореспомената учителка. Колкто и добри да смятаме че сме в нещо, винаги има накъде повече, така че се надявам че ще има интерес и към тази тема, още със следващия си пост ще предложа интересен текст на видни философи и социолози, над който може да се създаде дискусия, стига да има интерес, разбира се!
Та така, очаквам вашите мнения ! Смятате ли че вие самите сте преминали през този преход, кога се случи, в следствие на събитие в живота ви или просто така? Или все още сте в търсене на това което искате да бъдете?
______________________________
"Любовта е
непреодолимото
желание, да си непреодолимо желан."
непреодолимото
желание, да си непреодолимо желан."